• چهارشنبه ۹ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
  • دسته بندی : شهرستان‌ها
  • کد خبر : 978-890-5
  • خبرنگار : 0584004
  • منبع خبر : ----

/گزارش/
"ارکان"؛ تکمیل نشده زیربار عبور رفت

همزمان با استان شدن خراسان شمالی تعدادی از ادارات، دانشگاه‌ها و ... در بجنورد به سمت خارج از شهر سوق یافته و در آنجا ساخته شدند.

به گزارش ایسنا، منطقه خراسان شمالی، تخته ارکان موسوم به سایت اداری ارکان یکی از این مناطق است که تاکنون در این منطقه چندین دانشگاه، خوابگاه، نمایشگاه بین‌المللی و بیمارستان ساخته شده است اما نکته قابل توجه این است که جاده این مسیر یک راه روستایی است که تاکنون توسعه نیافته و مشکلات زیادی از قبیل عرض کم، وضعیت بد آسفالت و چاله‌های فراوان در آن دیده می‌شود.

برای حل این مشکل مسئولان طرح ساخت جاده ای چهار خطه را در دستور کار قرار دادند که طول آن فقط چهار کیلومتر است اما آنقدر مدت زمان آن طولانی شده که هنوز این مسیر تکمیل نشده زیر بار عبور خودروها رفته است.

این عبور و مرور مخاطراتی را به دنبال دارد که خطر جاده روستایی سابق در مقابل این ناچیز است و باید گفت خطر مرگ بیخ گوش افرادی است که در این مسیر تکمیل نشده در حال تردد هستند.

عملیات ساخت در جاده ارکان به پایان نمی رسد/ از این جاده خسته شده ایم

یکی از رانندگان مینی‌بوس که جابجایی مسافران و مراجعان به بیمارستان امام حسن(ع) در جاده ارکان را برعهده دارد در گفت و گو با ایسنا گفت: وضعیت جاده ارکان را نمی‌توان گفت بد بلکه اسفناک است.

وی افزود: وجود چاله‌های فراوان و آسفالت بسیار بد این مسیر موجب شده تا خودرو مدام خراب شود و همیشه در تعمیرگاه باشم.

وی خاطرنشان کرد: عرض بسیار کم جاده و تردد کامیون‌هایی که برای سنگ شکن‌های اطراف این جاده کار می‌کنند امنیت جان مردم را تحت شعاع قرار داده است.

وی ادامه داد: این کامیون‌ها با سرعت بالا و در حالی که مصالحی همچون شن از محل حمل بار آن‌ها به بیرون می‌ریزد در این جاده تردد می‌کنند بدون توجه به اینکه ممکن است دانشجویی به تازگی گواهینامه گرفته و نتواند در صورت بروز مشکل خودروی خود را کنترل کند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در قسمتی که جهاد دانشگاهی مستقر است هیچ شانه خاکی برای توقف مینی‌بوس به منظور سوار کردن و پیاده شدن دانشجویان وجود ندارد در نتیجه هنگامی‌که مینی‌بوس متوقف می‌شود و از آن سو نیز کامیون واحدهای سنگ شکن در حال تردد است، جاده مسدود می‌شود.

این راننده مینی بوس با اشاره به اینکه مسئولان فقط ساخت یک لاین از جاده را در دستور کار قرار داده اند اما احداث همین لاین نیز به پایان نرسیده است، خاطرنشان کرد: از وضعیت این جاده دیگر خسته شده ایم، عملیات ساخت آن نیز که به پایان نمی رسد بنابراین مجبور هستیم از همین لاین تکمیل نشده عبور و مرور کنیم.

ارکان جاده ای روستایی نیست بلکه صعب العبور است

یکی از دانشجویان دانشگاه اشراق نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: جاده ارکان را نمی توان حتی یک جاده روستایی دانست بلکه باید از آن صعب العبور یاد کرد چراکه چاله ها و دست اندازهایی در این جاده وجود دارد که باید مسابقات آفرود را در آن برگزار کرد حال انتظار می رود که مردم و به خصوص بیماران در این مسیر به راحتی رفت و آمد کنند.

وی گفت: به همین دلیل مردم مجبور شده اند از مسیر تکمیل نشده عبور و مرور کنند اما این مسیر خطرات زیادی را به دنبال دارد بطوریکه وقتی از دانشگاه و یا بیمارستان خارج می شوید و می خواهید در جاده قدیمی ارکان قرار گیرد خودروها به صورت غیرمجاز در مسیر تکمیل نشده در حال رفت و برگشت هستند.

وی افزود: به طورکلی نمی دانیم هنگام خروج از دانشگاه باید توجهمان  به خودروهای در حال تردد در جاده قدیم ارکان باشد و یا جاده در دست ساخت.

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی جهاددانشگاهی واحد خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: لاین در حال ساخت در سمت جهاد دانشگاهی قرار دارد به همین دلیل برای رسیدن به جاده قدیم ابتدا باید مسافت خیلی کمی از جاده در حال ساخت را طی کرد تا به جاده قدیم رسید.

وی ادامه داد: اما پیمانکار ساخت این محور به هنگام ساخت جاده، موضوع هم تراز سازی جاده قدیم با جاده جدید را مورد توجه قرار نداده و هنگامی که خودرو می خواهد از جاده در حال ساخت وارد جاده ارکان شود مانند آن است که باید از یک گودال خیلی بزرگ بالا رود تا بتواند وارد جاده شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر جاده در دست ساخت بسیار خطرناک شده است بطوریکه در حال عبور از جاده در دست ساخت برای رسیدن به جاده اصلی هستید و تصور بر این است که هیچ خودرویی نیز از این جاده تکمیل نشده عبور نمی کند، ناگهان یک خودرو از بیخ گوش شما می گذرد.

با فشارهای وارد شده جاده در حال تکمیل شدن است

رجب زاده معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه ساخت یک لاین از جاده ارکان طی دو سال گذشته متوقف شده بود، گفت: با فشارهای وارد شده جاده در حال تکمیل شدن است.

وی افزود: سردی هوا روند تکمیل جاده را با کندی مواجه کرده است اما به زودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

ساخت 4کیلومتر راه طی شش سال شرم آور است/پاس کاری ادارات در روند ساخت جاده ارکان

سرهنگ حسین زاده، رئیس پلیس راه خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: به شدت از وضعیت جاده ارکان گلایه مند هستیم و متاسفانه دستگاه های ذی ربط در ساخت جاده ارکان کم توجهی و سهل انگاری کرده اند.

وی با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی استان باید فشارهای بیشتری را به پیمانکار وارد کند تا این پروژه به پایان برسد، افزود: شش سال زمان برای ساخت چهار کیلومتر راه شرم آور است، مسیری که از دو لاین فقط یک لاین در حال ساخت است و همین لاین نیز به نتیجه نرسیده است.

حسین زاده ادامه داد: این وضعیت از زمانی که راهداری از اداره راه جدا شد نیز بدتر شد، بطوریکه اداره راه پیمانکار گرفته و باید جاده را بسازد و راهداری در اداره ای دیگر وضعیت ایمنی آن را تامین کند.

وی اظهار کرد: زمانی که در خصوص ایجاد امنیت در این جاده با راهداری صحبت می شود این حوزه اعلام می کند این جاده تحویل راهداری نشده و نمی توانیم اقدامی کنیم و وقتی با اداره راه و شهرسازی گفت و گو می شود آن ها می گویند جاده در دست ساخت است و ما با جاده کار نداریم.

این مسئول تاکید کرد: اگر جاده آماده تردد است و خودروها می توانند از آن استفاده کنند، زیر بار ترافیک بیاورید و اگر آماده نیست، اداره راه اعلام کند که پیمانکار مسیر ورودی و خروجی جاده در دست ساخت را ببندد تا رفت و آمدی نیز صورت نگیرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون فقط یک دوم تا یک سوم از طرح مورد نظر در تخته ارکان اجرایی شده است، گفت: نه امنیت جاده ای در جاده در دست ساخت فراهم شده و نه از تردد خودروها در این مسیر جلوگیری می شود و مردم در حال عبور از مسیر ارکان سردرگم مانده اند که چه بکنند.

حسین زاده تصریح کرد: در حال حاضر تردد از مسیر در حال ساخت انجام می شود که این امر می تواند حوادث جاده ای خطرناکی را رقم بزند.

تردد در جاده در دست ساخت ارکان خلاف مقررات است

محمد مشتری معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، افزود: جاده در دست ساخت ارکان تکمیل نشده و تردد در آن خلاف مقررات است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا راهداری امنیت جاده ای را در این مسیر برقرار نمی کند؟ اظهار کرد: هنوز این مسیر با نواقص زیادی مواجه است که باید پیمانکار در ابتدا آن نواقص را برطرف کند.

مشتری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نواقص شامل چه مواردی است؟ بیان کرد: نواقص را نمی دانم اما به اداره کل راه و شهرسازی اعلام شده است.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: